Wednesday 29 January 2014

Clinical Attachment 1

Day 1
Berjalan daki bukit, naik tangga jejantas yang tinggi, naik bukit lagi. Kelam kabut cari jabatan untuk lapor diri. Hari pertama. Punch card merah. hoho. alasan nya sesat (?). Macam biasa, hari pertama bermula dengan orentasi, pengenalan kepada hospital, jabatan dan juga 'ancaman'. haha.
Seriously, hari pertama sangat-sangat rasa down. macam menyesal kenapa aku pilih course ni dulu. rasa mcm apa je la yang aku belajar. apa yang aku tahu as final sem student. woha! semua soalan hanya dijawab dengan sebaris gigi tanpa suara melainkan 'hehehe'.

Bila ikut naik wad untuk tengok fail patient untuk pertama kali, rasa risau. tengok pulak tulisan yang begitu artistik. aduhai.

Hari pertama berakhir dengan perasaan demotivated.

Day 2
Start tagging dengan dietitian. kami berempat diasingkan. tagging dengan orang berlainan, disiplin lain-lain. dan real practical aku bermula dengan in-patient, wad perubatan. risau, cuak, nervous -- complete satu set. sv bg referral letter dan kena naik wad sorang-sorang untuk clerk patient (ambil data patient, dan buat assessment pada patient), dan plan untuk intervention yg perlu. 3 patient.
Terasa sangat kosong lagi-lagi bila semua patient dengan penyakit yg unfamiliar dan perlu makan melalui tiub (ryle's tube feeding). kalau dulu memang tak sentuh langsung patient yang RTF, tapi mulai sekarang itulah yang dihadap hari-hari.

Assignment bermula untuk isi sedikit tangki minda yang hampir kosong. Kalau takde assignment a.k.a pelincir, takut karat. jadi besi buruk. kontang kanting.

No comments:

Post a Comment