Sunday 17 November 2013

#1 Rindu Zaman Itu

Rindu
Rindu zaman-zaman nakal
Rindu zaman-zaman asyik nak melawan
Rindu zaman sekolah

Betapa sabarnya cikgu-cikgu melayan karenah anak-anak murid yang pelbagai ragam
Dengan lambat keluar asrama, ponteng perhimpunan, ponteng kelas prep, cabut lari balik awal, solat dalam dorm, keluar tanpa kebenaran, macam-macam lagi.
Betapa sayangnya cikgu-cikgu menjaga anak-anak murid yang sakit
Walaupun anak-anak murid tu yang selalu buat cikgu naik angin.
Betapa tabahnya hati cikgu mengajar sampai aku faham. Berulang kali.
Walaupun sampai ke sudah tetap tak dapat score.
Betapa cekalnya cikgu bertahan dengan murid yang sama selama 5 tahun!

Antara subject yang memang aku tak minat, tak ada jiwa langsung
Sejujurnya
Biologi. Chemistry. Add Maths.
Sejujurnya lagi
Nama aku memang dalam top 5 setiap kali exam untuk subject-subject ni.
Top 5 dari bawah. -.-"
Siap kena masuk kelas khas untuk budak-budak 'special' lah sangat.
Tapi cikgu tak pernah nak herdik
Cikgu tak pernah nak merungut penat nak ajar
Cikgu tak pernah nak buat muka yang boleh buat aku terasa macam sangat useless.
Cikgu selalu bagi perhatian lebih
Ajar sampai faham, personally.
Cikgu bagi macam-macam tips.
End up, aku score cukup-cukup makan time SPM.
Tapi cikgu tak marah. tak layan aku macam budak bangang.
Cikgu still ingat nama, cikgu cakap, cikgu sayang anak murid dia. cikgu sentiasa doakan yang terbaik.

Betul lah, jadi pendidik bukan senang.
Sabar, ikhlas dan memahami.
Itu cikgu yang mendidik.
Tak cukup sekadar mengajar ABC, 123 tanpa ada nilai-nilai dalam proses didikan.
Sebab memang susah nak tembus masuk, lekat dalam hati, dalam kepala murid. Lagi-lagi yang slow macam aku.

Dan hari ini
Subject-subject yang macam dah takde harapan tu lah yang melekat dengan aku untuk hampir 6 tahun start habis sekolah. fuh!
Dan sampai hari ni
Aku takkan pernah lupa cikgu-cikgu yang sakit kepala selalu nak bagi aku faham subject-subject tu
Sebab sekarang, susah nak jumpa pendidik yang betul-betul mendidik dengan sabar, ikhlas dan faham setiap isi hati.



No comments:

Post a Comment